مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام به جنگ بيت‌كوين مي‌روند

تحليل ، بررسي و اخبار بازار ارزهاي ديجيتال

مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام به جنگ بيت‌كوين مي‌روند

۷ بازديد

الكس بيث (Alex Beath) فيزيكدان مقيم تورنتو (كانادا) كه به پژوهش در علوم داده و تحليل بازارهاي مالي مشغول است، نگاه بدبينانه‌اي به «بيت‌كوين» دارد. به اعتقاد او، ارزش اين ارز رمزگذاري‌شده و خبرساز نه در معدن‌كاوي و افت‌وخيز بازارهاي مالي كه در جاي ديگري است: بيت‌كوين مي‌تواند نشانه‌اي قطعي باشد مبني بر اين‌كه فرد يا گروهي توانسته است به كامپيوتر كوانتومي واقعي دست يابد.

بيث مي‌گويد:

لحظه‌اي كه كسي بتواند كامپيوتر كوانتومي قابل‌اعتمادي را بسازد، آن دسته از مسائل رياضي پيچيده كه قلب فناوري معدن‌كاوي بيت‌كوين را تشكيل مي‌دهند، در چشم برهم‌زدني حل خواهند شد. اگر من جاي آن مخترع بودم و از من مي‌پرسيدند اولين كاري كه با كامپيوتر كوانتومي خود انجام مي‌دهي، چيست؛ مي‌گفتم في‌الفور همه بيت‌كوين‌هاي باقيمانده را مي‌يابم و استخراج مي‌كنم؛ اما تا زماني كه چنين اتفاقي نيفتاده باشد، مطمئنيم كه هيچ‌كس به رايانش كوانتومي دست نيافته است.

كامپيوتر كوانتومي چيست؟

مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام به جنگ بيت‌كوين مي‌روند

كامپيوترهاي كوانتومي با تكيه‌بر ويژگي‌هاي كوانتومي ذرات زيراتمي، برخي محاسبات را به شكل نمايي سريع‌تر از كامپيوترهاي كلاسيك انجام مي‌دهند. در كامپيوترهاي الكترونيكي، محاسبات در مبناي ۲ انجام مي‌شود و هر بيت (واحد اطلاعات) يا در وضعيت ۰ (خاموش) قرار دارد يا ۱ (روشن)؛ اما واحد اطلاعات كوانتومي كه كيوبيت (qbit) نام دارد، از ويژگي‌هاي كوانتومي بهره مي‌برد و مي‌تواند ۰، ۱ يا هر مقداري بين آن‌ها را بپذيرد.

كامپيوترهاي كوانتومي پردازش را روي تابع احتمال انجام مي‌دهند و برخلاف رايانه‌هاي الكترونيكي كه در هر مرحله از پردازش فقط يك عمليات رياضي را انجام دهند، مي‌توانند همان عمليات را روي انبوهي از اعداد انجام دهند. راز سرعت نمايي كامپيوترهاي كوانتومي در همين پديده نهفته است.

براي آن‌كه به توان محاسباتي كامپيوترهاي كوانتومي پي ببريد، به اين مثال دقت كنيد: پيشرفته‌ترين رايانه‌هاي امروزي نمي‌توانند عددي ۲۰۴۸ بيتي را كه ۶۱۷ رقم دارد، به عوامل اولش تجزيه كنند؛ اما يك دستگاه كامپيوتر كوانتومي ايده‌آل با بهره‌گيري از ۴۰۹۶ كيوبيت مي‌تواند اين مسئله را در ۱۱۰ روز حل كند. جالب است بدانيد كه براي شكستن رمزنگاري بيت‌كوين به كامپيوتري كوانتومي نيازمنديم كه بتواند ۴٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ كيوبيت را پردازش كند.

رايانش كوانتومي و فروپاشي بازارهاي مالي

مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام به جنگ بيت‌كوين مي‌روند

هم‌اكنون شركت‌هاي بزرگي مانند مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام توانسته‌اند به پيشرفت‌هاي سريعي در توسعه رايانش كوانتومي دست پيدا كنند و پيشرفته‌ترين كامپيوترهاي آن‌ها امروز مي‌تواند تا ۵۰ كيوبيت را پردازش كند. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه به‌احتمال‌زياد تا كمتر از ۱۰ سال ديگر، يكي از سه شركت مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام؛ نخستين كامپيوتر كوانتومي كاربردي را خواهد ساخت. اين كامپيوتر كوانتومي خواهد توانست سريع‌ترين ابررايانه‌هاي الكترونيكي جهان را هم شكست دهد.

صحبت‌هاي بيث هرچند جالب به نظر مي‌رسد، اما بر پايه واقعيتي تلخ عنوان شده است. اگر روزي كسي بهكامپيوتر كوانتومي كارآمدي دست پيدا كند، فروريزش بازار ارزهاي رمزگذاري‌شده -ازجمله بيت‌كوين– كوچك‌ترين مشكلي است كه با آن مواجه خواهيم شد. دردسر اصلي آنجاست كه زيرساخت رمزنگار همه شبكه‌هاي مالي و ارتباط بانكي جهان هم در برابر كامپيوترهاي كوانتومي بي‌دفاع است و با استفاده از اين ماشين قدرتمند، مي‌توان رمز همه آن‌ها را كشف كرد و فروپاشي بازارهاي مالي را رقم زد.

به همين دليل است كه طي سال‌هاي اخير، گروه ديگري از پژوهشگران به سيستم‌هاي رمزنگاري كوانتومي روي آورده‌اند تا از قبل براي مقابله با چنين تهديد ويرانگري آماده باشند.

منبع : fortune

مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام به جنگ بيت‌كوين مي‌روند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.