بيت كوين ديگر براي خلافكاران مناسب نيست

تحليل ، بررسي و اخبار بازار ارزهاي ديجيتال

بيت كوين ديگر براي خلافكاران مناسب نيست

۸ بازديد

با پيدايش ابزارهاي نظارتي بر تراكنش‌هاي مالي بيت‌‌كوين، تبهكاران براي پنهان ساختن هويت خود به ساير ارز‌هاي رمزنگاري شده روي آورده‌اند كه از امنيت بالاتري برخوردار هستند.

در روز‌هاي اخير بيت‌كوين جذابيتش را نزد گروهي از طرفداران و مشتاقان خود از دست داده است. خلافكاران كه سابقا براي پنهان ماندن هويتشان، تراكنش‌هاي مالي خود را بيشتر از طريق بيت‌كوين انجام مي‌دادند، با روي‌گرداني از اين ارز رمز‌نگاري شده باعث رشد تعدادي ديگر از ارز‌هاي ديجيتال شده‌اند.

از اين رو، ساير ارز‌هاي رمزنگاري شده مانند مونِرو (Monero) كه ضريب بالاتري از حفظ حريم شخصي در اختيار كاربران قرار مي‌دهند، در دو ماه گذشته رشد ارزش بالاتري تجربه كرده‌اند. اين روند از زماني تسريع شد كه مجريان قانون با توسعه ابزار‌هاي نظارتي، روند تراكنش‌هاي مالي افراد را زير نظر گرفتند. گروهي از مؤسسات تحليلي مانند Chainalysis هم صاحبان ارزهاي ديجيتال را زير نظر دارند. با شناسايي افراد يا گروه‌هايي كه احتمال ارتباط آن‌ها با گروه‌هاي تبهكاري و پولشويي بالا است، اخطار‌هاي لازم در مورد تراكنش‌هاي مالي صادر مي‌شوند. اين اخطارها مانع از تبديل ارز‌هاي ديجيتال با منشأ غير‌ قانوني به پول‌هاي سنتي رايج در بازار مي‌شوند.

بيت كوين ديگر براي خلافكاران مناسب نيست

آژانس مجريان قانون اتحاديه اروپا (Europol)، سه ماه پيش با انتشار مقاله‌اي اخطار داد كه ارز‌هاي رمز‌نگاري شده ديگري مانند مونِرو، اتريوم (ethereum) و Zcashطرفداران بيشتري در ميان گروه‌هاي زيرزميني پيدا كرده‌اند. اخاذان آنلايني كه با استفاده از باج افزار‌ و مسدود كردن كامپيوتر‌هاي افراد، اقدام به دريافت مبلغي در ازاي بازگشايي كامپيوتر هدف مي‌كنند، اخيرا به جاي بيت‌كوين به سمت اين ارز‌ها متمايل شده‌اند. بر اساس گزارش شركت امنيتي Wordfence، در هجدهم ماه دسامبر هكر‌ها براي به دست آوردن مونرو، در هر ساعت ۱۹۰ هزار وب‌سايت مبتني بر وردپرس را مورد حمله قرار دادند.

مت سوئيش، مؤسس شركت امنيتي Comae Technologies در دبي، در مصاحبه‌اي تلفني اظهار داشت كه مونرو اخيرا به يكي از محبوب‌ترين ارزهاي رمزنگاري شده براي اخاذان آنلاين تبديل شده است.

 

بيت كوين ديگر براي خلافكاران مناسب نيست

بر اساس گزارش وب‌سايت coinmarketcap، ارزش مونرو در دو ماه آخر سال ۲۰۱۷ چهار برابر شده و به ۳۴۹ دلار رسيده است. اين نرخ رشد مونرو را در ميان ارزهاي تازه به دوران رسيده‌اي قرار مي‌دهد كه رشد سريع تري نسبت به نرخ رشد بيت‌كوين داشته‌اند. بر اساس داده‌هاي بلومبرگ، بيت‌كوين كه اكنون ارزشمندترين ارز رمزنگاري شده محسوب مي‌شود، در مدت مشابه تقريبا دو برابر رشد داشته است. علاوه بر اين، در چند روز نخست سال ميلادي جديد، مونرو هفت درصد ديگر هم رشد داشته است.

از دلايل اصلي تمايل بيشتر خلافكاران به مونرو مي‌توان به اساس و پايه فناوري بيت‌كوين يعني بلاك‌چين‌ اشاره كرد. بلاك‌چين طوري طراحي شده است كه مي‌تواند عليه خلافكاران استفاده شود. دفتر كل ديجيتال(Digital ledger)، به دقت آدرس گيرنده و فرستنده مربوط به تراكنش و ساير اطلاعات مربوط به آن از جمله زمان و مقدار تراكنش را ثبت مي‌كند. اين اطلاعات به‌راحتي مجريان قانون را قادر مي‌سازد تا مجرمين را به دام بياندازند.

مجريان قانون، پايگاه داده و تكنيك‌هايي ابداع كرده‌اند كه با تفسير اطلاعات تراكنش بيت‌كوين، تبهكاران را دستگير كنند. براي مثال، كافي‌شاپي را تصور كنيد كه يك آدرس بيت‌كوين شناخته شده دارد. حال كيف پول ديجيتال مرتبط با يك اخاذ آنلاين، روزانه مبلغي به حساب كافي‌شاپ منتقل مي‌كند. اين شيوه از پيگيري تراكنش‌ها و پي بردن به روابط مشكوك آن‌ها، كار دستگيري متهمان را به‌شدت تسريع مي‌كند.

اما مونرو كه در سال ۲۰۱۴ آغاز به كار كرد، شيوه كاملا متفاوتي به كار گرفته است. اين ارز رمزنگاري شده آدرس دريافت‌كننده را در بلاك‌چين رمزگذاري مي‌كند و در ادامه، آدرس‌هايي جعلي توليد مي‌كند كه هويت فرستنده را پنهان مي‌سازد. در اين فرايند حتي ميزان و مبلغ تراكنش هم پنهان خواهد ماند.

پاول كسكوسكي، مدير عامل شركت Coinfirm، يكي از افرادي است كه به شركت‌هاي مختلف كمك مي‌‌كند از معاملات مرتبط با پول‌هاي كثيف پرهيز كنند. وي اظهار مي‌كند كه تكنيك‌ آن‌ها چنان كارآمد و قوي است كه نرم‌افزار نشانه‌گذار تراكنش‌هاي مشكوك اين شركت، تمامي تراكنش‌هاي مونرو را در دسته تراكنشي با ريسك بالا قرار مي‌دهد. به گفته كسكوسكي، تنها ده درصد از تراكنش‌هاي بيت‌كوين در اين دسته قرار مي‌گيرند. او معتقد است كه هيچ راهي وجود ندارد كه از قانوني بودن منابع مالي تراكنش‌هاي مونرو اطمينان حاصل كرد.

مونرو تنها يكي از ارز‌هاي رمزنگاري شده است كه بر اساس حفظ حريم شخصي كاربر ايجاد شده‌اند. Zcashكه رقيب اصلي مونرو محسوب مي‌شود حتي قادر به ارائه حفاظت بيشتري براي كاربران است. البته به نظر مي‌رسد تاكنون تعداد كمي از مجرمين به اين ارز رمزنگاري شده روي آورده باشند. Zcash به‌جاي توليد آدرس جعلي براي فرستنده، آدرس اصلي را رمزگذاري مي‌كند. از اين طريق، يافتن آدرس اصلي با بررسي رابطه تراكنش‌هاي مالي مختلف تقريبا غير ممكن مي‌شود. نظريه‌اي وجود دارد كه بررسي تراكنش‌هاي متعدد در مونرو مي‌تواند منجر به يافتن هويت فرستنده شود. توسعه‌دهندگان مونرو در صدد رفع اين مشكل هستند؛ ولي وجود نداشتن قابليت رمزگذاري آدرس فرستنده در مونرو، نقطه‌ضعفي براي مخفي نگه داشتن هويت كاربران در تراكنش‌هاي متعدد محسوب مي‌شود.

با اين حال دلايل مختلفي براي رايج نبودن Zcash در ميان تبهكاران مي‌توان بيان كرد. براي مثال، محققان دانشگاه پرينستون اخيرا ابزار‌ي ابداع كرده‌اند كه تا حدودي در آناليز تراكنش‌هاي Zcash مؤثر است. چنين ابزاري تاكنون براي آناليز داده‌هاي مونرو ساخته نشده‌ است. علاوه بر اين، ويژگي‌هاي فوق امن Zcash در گوشي‌هاي يك بار مصرف رايج در ميان خلافكاران قابل اجرا نيستند.

ريكاردو اسپاگني، از توسعه‌دهندگان مونرو، مي‌گويد:

ما صرفا ارزي ابداع كرده‌ايم كه حريم شخصي كاربران را حفظ مي‌كند. بيشتر مردم به شكل قانوني از اين ارز استفاده مي‌كنند؛ اما بسياري از كاربران دوست ندارند ديگران بفهمند كه خريد آن‌ها يك ليوان قهوه يا يك خودرو بوده است. ما حامي مجرمان در استفاده از مونرو نيستيم؛ اما وقتي يك ارز غير متمركز داشته باشيد، احتمال اين‌كه بتوانيد عده‌اي را در استفاده از آن محدود كنيد وجود ندارد. با وجود مزيت‌هايي كه مونرو در مقايسه با بيت‌كوين براي خلافكاران دارد، اين دسته افراد قطعا از مونرو استفاده خواهند كرد.

لوكاس نازي، تحليلگر ارشد Digital Asset Research كه نتايج تحقيقات خود را در اختيار سرمايه‌گذاران سازماني قرار مي‌‌دهد، معتقد است خلافكاران تنها بخشي از كاربران مونرو را تشكيل مي‌دهند. اگر چه ممكن است هر فناوري تأثيرات منفي و كاربردهاي مخربي داشته باشد؛ اما با افزايش نگراني‌ها در مورد حفظ حريم شخصي و نظارت‌هاي نهاد‌هاي مختلف در ميان كاربران، مونرو و ساير ارز‌ها با قابليت‌هاي مشابه قطعا در آينده كاربرد‌هاي گسترده و مثبتي خواهند داشت.

 منبع : Bloomberg

بيت كوين ديگر براي خلافكاران مناسب نيست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.