آيا ارزهاي رمزپايه و سيستمهاي پرداخت آن به تكامل كامل رسيده اند؟

۱۲ بازديد

چشم‌انداز پرداخت به‌سرعت در حال تغيير است و بخش بزرگي از اين سرعت به خاطر مصرف‌كنندگان ديجيتالي قدرتمندي است كه انتظاراتشان به خاطر تلفن‌هاي هوشمند و خدماتي كه ارائه مي‌دهند تغيير كرده است. اين به‌اين معنا است كه بيش از هر وقت ديگري مصرف‌كنندگان مي‌خواهند كه پرداختي سريع، راحت و بدون هيچ زحمتي داشته باشند. اين موضوع ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و ديگر مدعيان اين حوزه را دورهم جمع كرد كه بتوانند قلب و البته كيف پول مصرف‌كنندگانِ تلفن به دستِ امروزي را در نقطه فروش تسخير كنند.

بازار ارز‌هاي ديجيتال (Cryptocurrency Market) روز به روز در حال پيشرفت بوده و رشد قابل توجه اي در چند سال اخير داشته است. هم اكنون ارزهاي ديجيتال و بازارهاي مربوطه به بلوغ كامل رسيده اند.

ارزش كل بازار ارزهاي ديجيتال از حدود ۱۸ ميليارد دلار در سال گذشته به ۱۵۸٫۵ ميليارد دلار رسيده است. اين موضوع بدين معني است كه تاكنون ارزش بازار نسبت به سال گذشته حدود ۷۹۵ درصد افزايش يافته است. قيمت بازار جهاني ارزهاي ديجيتال از بسياري از پول هاي سنتي ملي و سيستم هاي فعلي پرداخت بيشتر است.

بيت كوين، ارز ديجيتالي شناخته شده، اخيرا با اجراي موفقيت آميز SegWit رشد چشمگيري پيدا كرد. با اين حال، بازار ارز‌هاي ديجيتال Bitcoin كمتر از ۵۰ درصد تاثيرات بازار را انجام مي دهد اما بيشتر افزايش رشد بازار به دليل گسترش و رشد روز افزون آلت كوين ها است. در حقيقت، افزايش قيمت و ارزش بعضي از آلت كوين ها واقعا چشمگير است.

كساني كه به داج كوين به عنوان يك شوخي نگاه مي كردند بايد بدانند كه ارزش كل بازار آن نزديك به ۲۰۰ ميليون دلار محاسبه شده است. ديگر ارزهاي ديجيتال، مانند بيت كوين كش كه منتقدين فكر مي كردند به زودي شكست مي خورد، هم رشد كرده اند. به دليل استخراج راحت تر، بيت كوين كش چند روز پيش به قيمت ۸۰۰ دلار رسيد.

پيش از اين نيز رقابت بين بيت كوين و ديگر ارز هاي ديجيتالي وجود داشت اما معمولا بيت كوين پيروز مي شد. روز به روز علاقه مردم به ارزهاي دجيتال بيشتر مي شود كه باعث سرمايه گذاري و كاملتر شدن ارزهاي ديجيتال مي شود.

مؤسساتي مانند گلدمن ساچز اعلام كرده اند كه ديگر نمي توانند از بازار ارز‌هاي ديجيتال چشم پوشي كنند و جريان هاي شبيه به اين باعث افزايش ارزش بازار و اعتمادسازي بيشتر مي شود. هنوز هم صاحب نظراني وجود دارند كه وقتي ارقام مربوط به رشد ارزش بازار را بررسي مي كنند، نگران حبابي بودن اين موضوع هستند. تغييرات شديد و سقوط بازار زماني اتفاق مي افتد كه مردم با وحشت از يك موضوع خاص، پول هاي خود را از شركت ها خارج كنند؛ تغييراتي كه در سال ۲۰۰۰ شاهد بوديم، يعني زماني كه ارزش سهام ها به شدت كاهش پيدا كرد.

اولين مبادلات رمزنگاري شده ارز‌هاي ديجيتال پس از گذشت چند سال از ظهور Bitcoin انجام شد كه بدين وسيله كاربران را قادر مي ساخت با ارزهاي رايج در ارز‌هاي رمزنگاري شده تجارت كنند. اما با رشد بازار، كمبودهاي اين نوع از مبادلات آشكار شد كه از جمله آن مي توان به كلاهبرداري‌ها در معاملات ناقص، خرابي هاي امنيتي، اقدامات ناعادلانه و عدم شفافيت اشاره كرد.

چين روز گذشته ممنوعيت مبادلات رمزنگاري را صادر كرد. گرچه انگيزه اين كار از جانب دولت چين به وضوح مشخص نشده است، اما به علت خطرات مالي كه اين ارزهاي ديجيتال به طور فزاينده مي‌توانند داشته باشند، اين تصميم دولت چين مي‌تواند يك تصميم ايده‌آل محسوب شود.

با در نظر گرفتن سرمايه گذاران بزرگ كه بيشتر در بازار Cryptocurrency (ارز‌هاي ديجيتال) دخيل هستند، نياز به غلبه بر محدوديت هاي مبادلات ارز‌هاي رمزنگاري شده ديجيتال ضروري است. لگولاس، صرافي جديد بازار ارز‌هاي ديجيتال، قصد دارد با استفاده از يك رويكرد تركيبي اين مسائل را حل كند.

Legolas از قدرت فناوري‌هاي بلاك‌چين (blockchain)، بيت كوين، اتريوم و ديگر ارز‌هاي رمز‌نگاري شده بهره مي‌برد تا يك صرافي خريد و فروش ارز‌هاي ديجيتال رمز‌نگاري شده مبتني بر پلتفرم غير متمركز، شفاف و غير قابل تغيير ايجاد كند.

لگولاس براي راه اندازي و پشتيباني از اين پلتفرم، با موسسه مالي BankQix Bank مستقر در لوكزامبورگ همكاري كرده است. به لطف مشاركت با اين موسسه مالي معتبر، كاربران Legolas قادر خواهند بود تا به طور ايمن در بازار ارز‌هاي ديجيتال سپرده‌گذاري و سرمايه‌گذاري كنند و در حالت كاملا امن ارز‌هاي رايج را به ارز‌هاي ديجيتالي رمز‌نگاري شده و بالعكس تبديل كنند و يك معامله بي عيب و نقص را انجام دهند؛ ضمن اينكه تمام عمليات در بلاك‌چين Bitcoin ذخيره مي شوند و اين فرآيند را در بالاترين سطح اطمينان مورد سنجش و ارزيابي قرار مي‌دهد.

با وجود افزايش رشد و پيشرفت‌هاي قابل توجه بازار ارز‌هاي ديجيتال اين فضاي مبادله با محدوديت‌ها و مشكلاتي نيز رو به‌رو است كه در ذيل به آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

كميسيون امنيت و بورس ايالات متحده (SEC) در ماه جولاي اعلام كرد كه قوانين سفت و سختي ممكن است در مورد ICO يا همان حراج اوليه سكه يا ارز ديجيتال اعمال شود. اين كميسيون همچنين در ماه آگوست نسبت به كلاهبرداري‌هاي ICO هشدار داد. از سوي ديگر ويتايك بوترين موسس و مغز متفكر اتريوم گفت : ما در حباب ICO قرار داريم

آيا ارزهاي رمزپايه و سيستمهاي پرداخت آن به تكامل كامل رسيده اند؟

روزانه ميليارد ها دلار در اين شبكه مبادله مي شود

اعمال كردن قوانين سفت و سخت توسط اداره تنظيم مقررات مالي (FINRA) و بانك مركزي روسيه مورد تأييد قرار گرفته است. چين نيز به صورت كامل ICO را ممنوع كرده است. بانك مركزي چين (People’s Bank of China) چند روز پيش رسما ICO ها (آي سي او يا همان حراج اوليه سكه) را روشي غير قانوني براي جمع آوري سرمايه توصيف كرد. اين بانك در يك بيانيه رسمي اعلام كرد كه سازمان ها و افراد، ديگر مجاز به برگزاري كمپين هاي ICO و فروش توكن نيستند. اين بيانيه ICO را اينطور تعريف كرده است: « تامين مالي از طريق ICO به فعاليت يك نهاد براي افزايش دارايي مجازي نظير بيتكوين يا اتريوم گفته مي شود كه اين كار را از طريق فروش و توزيع غيرقانوني توكن ها انجام مي دهند. در واقع اين يك نوع جذب سرمايه آزاد است كه تاييد شده نيست و غيرقانوني به شمار مي رود و مضنون به فروش غير قانوني توكن، صدور غير قانوني اوراق بهادار، كلاهبرداري مالي، طرح هاي هرمي و ساير فعاليت هاي مجرمانه است».

با اينكه احتمالا نقش SEC براي تنظيم و كنترل ICO ها به دليل صدور دشوار ICO، يك اثر خنثي كنندگي اوليه در در بازار ارز‌هاي ديجيتال ايجاد خواهد كرد اما اين امر موهبت پنهان ايجاد سرمايه، براي كارآفرينان، به وسيله مكانيزم بلاكچين را اثبات مي كند؛ چرا كه اجازه ورود بانك ها براي استفاده از آن، به عنوان يك فناوري پيشرفته جايگزيني براي روش سنتي كار در بورس موسوم به (IPOS) را به آنها اعطا مي كند. اما با دقت به برخي از اقدامات نابخردانه در هفته هاي اخير در جهت شكست ICO ها، مواردي از قبيل جلوگيري از ازدياد Ponzi، سيستم هاي هرمي و برنامه هاي كوتاه مدت براي افزايش ثروت كه البته در بسياري از موارد، فراتر از مرزهاي مجرمانه هستند، مورد توجه و تامل قرار گرفته اند. از طرفي، اين امر پس از عبور از دوره اوليه رضايت‌مندي، خطر زيان هاي شديد را كاهش خواهد داد و در نتيجه، تنها پيشنهادات كوين هاي قابل اعتماد و جدي تر باقي خواهد ماند؛ موضوعي كه در نهايت به طور كلي، به بلاكچين و به طور ويژه به اتريوم كمك خواهد كرد. در نهايت، وضع قوانين در ICO ها، راه ورودِ ارزهاي رمز نگاري شده براي سرمايه گذاري در معاملات بازارهاي مالي را باز خواهد كرد.

در واقع مطلبي كه در گزارش صبح امروز بانك مركزي آمريكا (Bank of America) بيان شد، نقش حياتي در برداشتن گامي اساسي براي جامعه كريپتو، جهت جايگزيني ارز كلاسيك را به همراه داشت.

گروه مالي Blackmoon كه يك شركت سرمايه‌گذاري مجهز به فناوري‌هاي مالي است در حال بررسي و كشف يك پلتفرم بلاك‌چين براي سرمايه‌گذاري امن در بازار ارز‌هاي ديجيتال است. پلتفرم اين شركت قصد دارد تا سرمايه گذاري هاي رمزنگاري شده قانوني و امن را انجام دهد. ابزار سرمايه‌گذاري اين پلتفرم به عنوان يك پل ارتباطي در شكاف ميان ارزهاي رايج و ارز‌هاي ديجيتال رمزنگاري شده براي مديران دارايي و همچنين مديريت بودجه به صورت قانوني به كار گرفته مي‌شود.

كارشناسان مالي و اعتباري درباره نحوه به تكامل رسيدن بازار‌هاي ارزهاي ديجيتال رمز‌نگاري شده هنوز در حال تجزيه و تحليل و بررسي موضوع هستند.

اين بازار ممكن است زماني به حالت سكون برسد، اما اين اتفاق موقتي خواهد بود چرا كه ارز‌هاي ديجيتال رمز‌نگاري شده و بازار‌هاي وابسته به آن، روز به روز فراگير‌تر و قدرتمند‌تر مي‌شوند.

 

تجارت موبايلي- هنوز منتظر پذيرش عمومي
سال گذشته همين موقع، رسانه‌ها درباره اپل‌پي سروصداي زيادي راه انداختند كه راه‌اندازي آن انفجاري در تجارت موبايلي در سال ۲۰۱۵ به وجود مي‌آورد؛ اما بعد از اين‌همه جاروجنجال واقعاً چه اتفاقي افتاد؟ علي‌رغم برخي تمايلات در نواحي مانند آمريكا، شواهد اندكي دال بر ترجيح مصرف‌كنندگان دارنده آيفون ۶ به اپل‌پي نسبت به ديگر ابزارآلات پرداخت وجود دارد. چون زماني كه شما گزينه‌هاي پرداخت ديگري داريد چه انگيزه‌اي براي پرداخت از طريق تلفنتان مي‌ماند؟ و چطور موبايل در كشورهايي مانند آلمان كه هنوز پول نقد حرف اول را در نقطه فروش مي‌زند مي‌تواند نقشش را به‌خوبي ايفا كند؟ بنابراين راه‌اندازي اپل‌پي به ما نشان داد كه همه نوآوري‌هاي جديد پرداخت آن‌طور كه انتظار مي‌رود فراگير نمي‌شوند. در سال ۲۰۱۶ ما بخش‌بندي‌هاي بيشتري را در اين فضا مي‌بينيم و به همان اندازه منتظريم راه‌حل‌هاي كيف پول و پرداخت موبايلي بيشتري ببينيم.

امنيت كليد اصلي در پذيرش مصرف‌كننده و اطمينان فروشنده است
رشد مداوم پرداخت‌هاي غير تماسي در فروشگاه‌هاي محلي و سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي در سراسر جهان نشان مي‌دهد كه مصرف‌كنندگان تمايل بسيار زيادي به پرداخت راحت دارند. حضور فراگير تلفن‌هاي همراه و ظهور فناوري‌هاي پوشيدني از برخي جهات به‌عين معنا است كه پذيرش پرداخت موبايلي توسط عموم، غيرقابل‌اجتناب است؛ اما تلفن‌هاي همراه راه‌هاي نفوذ بسياري را براي مجرمان بازكرده است. نشت داده‌هاي پروفايل اخير، مصرف‌كنندگان را بسيار به موضوع سرقت آي‌دي و تقلب حساس كرده است. براي اوج گرفتن پرداخت‌هاي موبايلي، مصرف‌كنندگان بايد از امنيت تراكنش‌ها، داده‌ها و تجهيزاتشان مطمئن باشند. اين به‌آن معنا است كه مكانيسم‌ها بايد خودشان را با موضوعات مختلفي وفق دهند، ازجمله گم‌شدن و يا به سرقت رفتن دستگاه و استفاده از واي‌فاي عمومي؛ يعني اينكه تجهيزات پرداخت بايد به نحوي توسعه پيدا كنند و به اين موضوع توجه داشته باشند كه علاقه كاربران تلفن‌هاي هوشمند به شخصي‌سازي، نبايد آن‌ها را در معرض نرم‌افزارهاي مخرب و يا نقض‌كننده حريم خصوصي قرار دهد. ديگر اينكه، پذيرندگان بايد بتوانند اين اطمينان را به صنعت پرداخت داشته باشند كه يك چارچوب بي‌عيب و نقص براي محافظت در برابر كلاه‌برداري‌هاي پرداخت و رابطه‌اي مطمئن و قابل‌اعتماد با مشتريان به آن‌ها مي‌دهند.

براي يك‌خانه متصل آماده‌باشيد
در سال ۲۰۱۸ منتظريم كه اينترنت چيزها تراكنش‌هاي آنلاين را تحت تأثير قرار دهد و محصولات خانگي هوشمند روند رو به رشد بيشتري داشته باشند. در سال ۲۰۱۵ و با راه‌اندازي Homekite شركت اپل، تصور اينكه وسايل متصل بتوانند مديريت گرما، امنيت داخلي و روشنايي خانه را بر عهده داشته باشند رنگ واقعيت به خود گرفت. آيا داشتن يخچالي متصل به اينترنت كه با حساب بانكي يا كارت اعتباري شما يكپارچه‌شده باشد، خطرات امنيتي در پي دارد؟ و چگونه گسترش خدمات پرداخت بلادرنگ در تجارت الكترونيكي و موبايلي نقش بازي خواهد كرد؟ تنها زمان به ما خواهد گفت. فناوري‌هاي هوشمند، فرهنگ پرداخت امروزي را مختل خواهند كرد و آينده‌اي را رقم خواهند زد كه در آن، تجارت ديجيتال پرداخت خرد به‌طور بالقوه از مكان‌هاي متعددي شروع شود، مانند كنتور برق، سنسورهاي جاده، سيستم‌هاي تشخيص شماره خودرو پارك شده و سيستم‌هاي ديداري/شنيداري. اين‌ها همگي به‌عين معني است كه مشتريان نياز به يك ديد بلادرنگ نسبت به نقل و انتقالات پول و رسيد آن‌ها دارند.

ارزهاي ديجيتال به دوران بلوغ خود مي‌رسند
بااينكه اين ارزها مانند بيت‌كوين براي مدتي است كه وارد بازار شده‌اند اما حجم تراكنش‌هاي آن‌ها پيوسته در حال افزايش است. امروزه حدود ۱۰۰ هزار پذيرنده و ارائه‌كننده خدمات، بيت‌كوين را قبول مي‌كنند- يك ارز ديجيتالي نفربه‌نفر كه كارمزد تراكنش براي خرده‌فروشان را حذف و پرداخت را تضمين مي‌كند. بيت‌كوين از منظر مصرف‌كننده هم جذاب است- آن‌ها مي‌توانند بيت‌كوين را در كيف پول ديجيتالي خودشان ذخيره كنند و از آن به‌عنوان پول نقد در كشورهاي مختلف براي پرداخت‌هاي آنلاين جهاني يا پرداخت‌هاي فردبه‌فرد استفاده كنند. البته همه اين‌ها با آگاهي از اين‌كه داده‌هاي شخصي‌شان محافظت‌شده و خصوصي باقي مي‌ماند. بانك‌هاي مركزي اكنون در حال بررسي استفاده از پول ديجيتال رمزنويسي شده محافظت‌شده و انتقال بيت‌كوين، براي انجام نقل‌وانتقال بين‌بانكي ارزان، نسبتاً سريع و امن هستند. با توجه به اين موضوع ممكن است امسال ارزهاي ديجيتالي از پذيرش گسترده‌تري ميان افراد برخوردار شوند.

مصرف‌كنندگان، گزينه‌هاي پرداخت بيشتر
در سال‌هاي اخير شاهد ظهور نوآوري‌هاي پرداخت بسياري بوده‌ايم از قبيل NFC، كيف پول، كارت‌هاي EMV و اپليكيشن پرداخت موبايلي. به نظر مي‌رسد كه مصرف‌كنندگان امروزي تابه‌حال چنين انتخاب‌هاي متنوعي در حوزه پرداخت نداشته‌اند؛ اما چيزي كه واضح است اين است كه آن‌ها مي‌خواهند انتخاب‌هاي بيشتر و متفاوتي درباره چگونگي پرداخت داشته باشند كه بستگي به نوع تراكنش و چگونگي انجام آن، به‌صورت حضوري يا آنلاين و مكان انجام آن دارد. شايد اين موضوع توضيحي بر اين مسئله باشد كه چرا در سال ۲۰۱۵ ما شاهد ايجاد دو گونه متفاوت از خرده‌فروشان آنلاين بوديم. اولين نوع مربوط به كمپاني‌هاي كوچك و افراد تازه‌وارد به بازار بود كه به دنبال پلتفرم فول سرويس تجارت الكترونيكي بودند كه يك فروشگاه اينترنتي، پرداخت و لجستيك را در هم ادغام كنند. دومين نوع مربوط به سطح وسيعي از بازيگران بود كه تا جاي ممكن به دنبال تنوع بيشتر، انتخاب كارفرمايان و فروشندگان مناسب براي بازار و كانالي بودند كه از طريق آن عملياتي انجام مي‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.